تاثیر کرونا بر بازار منگنز چین

بازگشت به اخبار و مقالات

تاثیر کرونا بر بازار منگنز چین

شیوع ویروس کرونا در روز های پایانی سال چینی علنی شد و به سرعت باعث ایجاد نگرانی در جامعه جهانی شده و تهدیدی بزرگی برای رشد اقتصاد جهانی علی الخصوص چین و ژاپن بحساب آمد. دولت چین برای جلوگیری از همه گیری این ویروس در برخی مناطق این کشور  (که ۶۰ درصد صنایع فولاد و ۹۰ درصد صنایع مس این کشور را در بر می گرفت) قرنطینه و قوانین منع آمد و شد اعمال کرد. گفتنیست کاهش تولید فولاد در چین فرصت مناسبی را برای صنایع فولاد ایران و ترکیه ایجاد کرد تا بتوانند سهم بیشتری از فولاد دنیا داشته باشند.

اقتصاد چین، یکی از حلقه‌های مهم پیوند اقتصاد ایران و اقتصاد جهانی است. گرچه نزدیک یک چهارم بازرگانی خارجی ایران با چین صورت می‌گیرد اما اهمیت این کشور برای ایران بیش از این است. چون چین کانونی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا به شمار می‌آید.

در ادامه به آخرین تاثیرات کرونا بر بازار منگنز می پردازیم:

عرضه

  • تامین از استرالیا و آفریقای جنوبی دچار مشکل نشده است اگر چه صحبت هایی برای قطع تامین در محموله های تحویلی ماه مارس  شنیده می شود.
  • ذخیره کلوخه منگنز در بنادر تیانجین و گوانجو به ۳۶/۴ در ۳ فوریه رسید که ۲/۳ درصد بیشتر از ذخایر  کلوخه منگنز این بنادر در ۲۰ ژانویه می باشد.
  • تولید سیلیکو منگنز در شمال چین عادی گزارش شده اما با توجه به امکان کمبود مواد اولیه نگرانی هایی بیابت کاهش تولید وجود دارد. زیرا در رساندن مواد اولیه از بنادر به کارخانه ها مشکلاتی وجود دارد.
  • منابع زیادی به قطع شدن تولیدات اعتقادی ندارند زیرا قیمت های جدید اعلام شده از سوی Hebei (فولاد بزرگ چین) به آنها سود زیادی ( ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ یوآن در هر تن) رسانده است.

تقاضا

  • برخی تولید کنندگان به دنبال وسایل نقلیه برای انتقال کلوخه از بنادر به کارخانه های خود هستند زیرا قوانین شدید و محدود کننده ترافیکی تا ۱۳ فوریه (۲۴ بهمن) برقرار هستند.
  • شنیده شده است برخی کارخانه های جنوب و شمال چین با کمبود سیلیکو منگنز مواجهند و برای خرید مشتاق هستند.

لجستیک:

  • از بندر گوانجو شنیده شده است که مقامات محلی شرکت های محلی حمل و نقل را تا ۹ فوریه از کار منع کرده بودند و به همین دلیل واحد های ذوب آهن توان حمل بار تا کارخانه را نداشتند.
  • بندر تیانجین شرایط متفاوت است زیرا حمل و نقل بار آزاد است اما بسیاری از شهر ها و روستاهای بین راهی اجازه ورود و خروج ماشین های باری را نمی دهند.
  • برخی واحد های ذوب آها نتوانسته اند به تعهدات ماه ژانویه خود عمل کنند به همین دلیل خریداران برای تشویق آنها قیمت های خرید خود را افزایش داده اند.

قیمت پس از شیوع:

  • قیمت منگنز و سیلیکو منگنز در یک هفته اخیر ثابت مانده است بطوریکه  منگنز ۴۴ درصد در بندر تیانجین عیار تنی ۷/۳۵ یوآن چین و سیلیکو منگنز ۶۵ درصد با حداکثر سیلیس ۱۷  حدود تنی ۶۰۰۰ تا ۶۱۵۰ یوآن چین معامله شد.

اشتراك گذاری نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بازگشت به اخبار و مقالات