مقایسه قیمت کرومیت و منگنز در بازه تعطیلی معادن آفریقای جنوبی

بازگشت به اخبار و مقالات

مقایسه قیمت کرومیت و منگنز در بازه تعطیلی معادن آفریقای جنوبی

تحلیل: چرا در زمان افزایش قیمت منگنز، قیمت کروم رشد نمی کند؟

پس از تعطیلی معادن آفریقای جنوبی، منگنز وارداتی به چین با رشد قیمت مواجه شد اما قیمت کروم با وجود مسائل مربوط به بنادر و افزایش ذخایر در انبار ها همچنان راکد است. آفریقای جنوبی از تاریخ ۲۶ مارس (۷ فروردین ۱۳۹۹) در راستای توقف زنجیره انتقال کرونا ضمن اجرای قرنطینه، معادن خود را نیز تعطیل نموده است و تنها به آنها اجازه انجام تعمیرات می دهد بنابر این این کشور توان صادرات مواد معدنی تا ۱۶ آپریل (۲۷ فروردین، زمان اتمام تعطیلی معادن آفریقای جنوبی) نخواهد داشت.

از زمان آغاز محدودیت ها شاخص منگنز ۳۷ درصد، ۶۲ سنت معادل ۱۵ درصد رشد داشته است این درحالیست که قیمت کروم در این بازه ثابت مانده است بطوریکه در دو هفته اخیر هر تن کروم ۴۲ درصد با قیمت ۱۱۴ دلار در تن معامله می شده است.

اما سوال اینجاست که چرا بازار این دو ماده معدنی متفاوتند؟ این مسئله می تواند به دلایل متفاوتی رخ داده باشد. بازار منگنز به دلیل مصرف نهایی آن از بازار کروم منعطفتر است منگنز در بازار فولاد بفروش میرسد که خود به نوعی ماده اولیه است درحالیکه کروم برای ساخت فولاد ضد زنگ استفاده می شود و به مصرف کننده نهایی نزدیکتر است.

یک تحلیل گر چینی بازار معتقد است: ((بازار فولاد در چین درحال بازگشت به حالت قبل از بیماریست اما مشکل فولاد ضد زنگ اینست که از آن در محصولات صادراتی استفاده می شود در حالیکه هم اکنون مشتریان خارجی ما درگیر بحران کرونا بوده و اکثرا تعطیل هستند)).

دلیل دیگر را باید در بندر ماپوتو کشور آفریقایی موزامبیک جست، جایی که در دوران تعطیلی آفریقای جنوبی، همچنان در حال تامین و صادرات کروم از انبار های کرومیت این کشور است.

اشتراك گذاری نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بازگشت به اخبار و مقالات