آشنایی با ژئوشیمی

بازگشت به اخبار و مقالات

آشنایی با ژئوشیمی

فایل آموزشی آشنایی با ژئوشیمی توسط سرکار خانم عبادی متخصص زمین شناسی اقتصادی و عضو تیم فنی گروه صنعتی و معدنی رسا تهیه شده است و به معرفی ژئوشیمی می پردازد.

هدف از اکتشافات ژئوشیمیایی، معرفی ناهنجاری‌های ژئوشیمیایی در ارتباط با کانی‌سازی می‌باشد. ولی نباید تصور کرد که منظور از این ناهنجاری وجود مقادیر بسیار بالای یک یا چند عنصر در محیط نمونه‌برداری رسوبات آبراهه‌ای می باشد، بلکه چنین ناهنجاری بر اساس میزان انحراف داده‌های ژئوشیمیایی از یک سری مقادیر ناحیه‌ای که تحت عنوان زمینه نامیده می‌شود، شناخته و مشخص می گردد. وظیفه چنین شناخت و جدایشی بر عهده پردازش آماری داده‌های ژئوشیمیایی است.

در واقع در پردازش‌های آماری نتایج حاصل از آنالیز نمونه‌های ژئوشیمیایی تحت عنوان یک جامعه آماری توسط روش‌های مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار می­‌گیرند، سپس ارتباط عناصر با یکدیگر بررسی می‌گردد، مقادیر زمینه شناسایی شده و بر اساس آن آنومالی معرفی می‌گردد. نمونه برداری، تجزیه نمونه ها و تفسیر نتایج سه بخش اساسی در ژئوشیمی اکتشافی می‌باشد.

در صورتی‌که خطایی در تجزیه نمونه‌ها رخ دهد باید بار دیگر آن را تکرار کرد و به تفسیر مجدد داده‌ها پرداخت. به طور کلی جهت کشف هاله‌های ژئوشیمیای می‌بایست مراحل مربوط به نمونه برداری، آماده سازی، آنالیز شیمیایی، پردازش و تفسیر داده‌ها را طی کرد. یکی از محیط‌های تحت پوشش اکتشافات ژئوشیمیایی محیط رسوبات رودخانه‌ای می‌باشد که در شرایط آب و هوایی گوناگون قابل نمونه برداری است و به عنوان یک روش مستقل و مفید برای تشحیص نواحی مستعد با پتانسیل بالای معدنی استفاده می‌شوند.

دانلود PDF آشنایی با ژئوشیمی

اشتراك گذاری نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بازگشت به اخبار و مقالات