انتظارات فرماندار اسفراین از ایمیدرو

بازگشت به اخبار و مقالات

انتظارات فرماندار اسفراین از ایمیدرو

طاهر رستمی اظهار داشت: از ایمیدرو خواسته شده ملاحظات زیست‌محیطی را در پیجویی ها و اکتشافات در منطقه آلبلاغ رعایت کند.  

وی افزود: بررسی های مختلف انجام شده و هنوز آلودگی سربی سد بیدواز محرز نشده است اما در این زمینه، باید اقدامات لازم برای رفع نگرانی ها، انجام شود.  

وی گفت: شرکت آب و فاضلاب، با آزمایش های مستمر، سلامت آب سد بیداوز را رصد می کند و تاکنون مشکل خاصی گزارش نشده است و شهروندان نباید نگرانی در این باره داشته باشند.

فرماندار اسفراین خاطرنشان کرد: معدن سرب و روی آلبلاغ، در حوزه سد بیدواز قرار دارد اما،  آلودگی تاکنون نتوانسته به آب این دریاچه نفوذ کرده و سبب ایجاد مشکل برای آب شود.

آب سد بیدواز اسفراین، آلودگی سربی ندارد

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی هم پیش از این گفته بود که آب سد بیدواز شهرستان اسفراین، هیچ آلودگی به فلز سنگین سرب ندارد و شهروندان نباید در این باره نگران باشند.

واسطه اظهار داشت: با توجه به برداشت های غیرمجاز مواد معدنی سرب و روی از معدن آلبلاغ اسفراین، شهروندان اسفراین از مدتی پیش نسبت به احتمال نفوذ این مواد به آب سد بیدواز اظهار نگرانی می کنند که هیچ جایی برای این نگرانی وجود ندارد.

وی افزود: آزمایش هایی که بر روی نمونه های برداشت از آب سد بیدواز انجام شده، نبود آلودگی فلزات سنگین را به اثبات رسانده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی در عین حال پایش دایمی سلامت آب سد بیدواز را ضروری دانست و گفت: با توجه به حساسیت موضوع، نیاز است که به صورت دوره ای، نمونه برداری و آزمایش های لازم بر روی آب این سد انجام شود.

پیش از این مسوولان اداره حفاظت محیط زیست خراسان شمالی نسبت به آلوده شدن منابع آبی محدوده معدن آلبلاغ اسفراین به علت برداشت های سرب و روی، که البته به صورت غیرمجاز انجام می شود، هشدار داده بودند.  

معدن سرب و روی آلبلاغ در اسفراین، عرصه حضور سودجویان برای برداشت غیرمجاز از ذخایر سرب و روی این منطقه شده است که اکنون با صدور پروانه اکتشاف برای ایمیدرو، قرار است کار حفاظت از آن هم بر عهده این سازمان باشد.

گنجایش برنامه ریزی شده سد بیدواز ۳۸ میلیون مترمکعب است که اکنون به دلیل عملیات علاج بخشی در بدنه سد، کمتر از نیمی از ظرفیت این سد آبگیری شده است.

شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد، مرکز خراسان شمالی قرار دارد و بخشی از آب مورد نیاز شهروندان این شهر از سد بیدواز تامین می شود. 

اشتراك گذاری نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بازگشت به اخبار و مقالات