خطر منفی شدن قیمت گاز جدی شد

بازگشت به اخبار و مقالات

خطر منفی شدن قیمت گاز جدی شد

با گذشت بیش از یک ماه از اتفاق فراموش نشدنی سقوط قیمت نفت به زیر صفر،شبح قیمت‌های منفی همچنان سایه‌اش بر بازارهای انرژی سنگینی می کند.

 به گزارش ایسنا، چنانچه قیمت نفت پس از  توافق تاریخی تولید کنندگان بزرگ برای کاهش تولید، رو به بهبود یافت، بازار جهانی ۶۰۰ میلیارد دلاری گاز با اشباع عرضه فوق العاده بالایی دست وپنجه نرم می کند. با اظهار نظر معامله گران و تحلیل گران، هنوز امکان بدترین وضعیت در این بازار ممکن است به وقوع نپیوندد. افت تقاضا و اشباع ظرفیت مخازن، زمینه را برای منفی شدن قیمت ها در برخی از نقاط جهان فراهم کرده است.

این وضعیت نشان دهنده آن است که صنعت انرژی جهانی هنوز فاصله زیادی با احیای کامل از افت تقاضای ناشی از شیوع ویروس کرونا دارد و مشکلات بیشتری برای تولیدکنندگان از میادین نفتی شیل تگزاس گرفته تا جزیره کرتیس استرالیا وجود دارد. برخلاف بازار نفت هیچ نشانه‌ای از واکنش هماهنگ تولید کنندگان گاز برای مقابله با اشباع عرضه وجود ندارد و این بدین معناست که هرگونه سقوط قیمت طویل تر و شدیدتر خواهد بود.

گاز که برای تولید برق در نیروگاه ها، گرمایش، خوراک برای مواد شیمیایی و کود ها مورد استفاده قرار می گیرد، به علت دمای هوای ملایمتر زمستان سال گذشته باعث تقاضای کمتر شد،  در آستانه شروع وحشتناکی در سال ۲۰۲۰ مواجه شد.  عامل سقوط تقاضای گاز با گسترش شیوع اپیدمی ویروس کرونا، اوضاع از بدتر به وخیم‌تر تغییر یافت و خریداران بزرگ را مجبور به امتناع تحویل محموله ها کرد. در این میان فروشندگان بزرگ جهان تولید شان را به حد کافی کاهش نداده‌اند در حالی که مخازن گازی نزدیک به تکمیل ظرفیت شان هستند.

 مانند سقوط موقتی قیمت نفت به منفی ۴۰ دلار در ماه آوریل به دلیل نگرانی از کمبود ظرفیت نگهداری نفت مازاد تقاضا روی داد، عامل اصلی سقوط قیمت نفت زیر صفر در بازار گاز، عدم وجود ظرفیت نگهداری گاز مازاد عرضه خواهد بود. معامله گران و تحلیل گران به اروپا به عنوان نخستین بازاری اشاره کرده‌اند که احتمالاً به نقطه بحران میرسد و ممکن است تبعات آن برای خریداران و فروشندگان از آمریکا تا آسیا منعکس شود.

 اتحاد تولید کنندگان بازار نفت، تحت هدایت عربستان سعودی و روسیه به مدیریت عرضه و تقویت قیمت ها پرداخته‌اند، اما بازار گاز فاقد یک رویکرد هماهنگ است و در نتیجه مازاد عرضه فعلی مورد بررسی قرار نگرفته است.

از این رو معامله گران و تحلیلگران در نظر سنجی ماه گذشته بلومبرگ اظهار کرده اند که احتمال منفی شدن قیمت گاز در اروپا وجود دارد، اما اکثرا خاطر نشان کردند که این احتمال کم است، زیرا صادر کنندگان قبل از اینکه چنین اتفاقی رخ بدهد دست به اقدام می زنند و سریعا واکنش نشان می دهند.

 بر اساس گزارش بلومبرگ، در واقع  نشانه‌هایی از کاهش عرضه قابل مشاهده است. خریداران گاز طبیعی مایع آمریکا ده ها محموله برنامه ریزی شده برای تابستان را لغو کردند. در این میان، کشورهایی مانند مالزی، برونئی و نروژ در ماه گذشته صادارات خود را  کاهش دادند. اما کاهش تولید برای معادل بازار و توقف افت قیمت ها کافی نیست. جریان گاز از خط لوله یامال- اروپا در اواخر ماه مه نوسان داشت، اما این ماه مجدداً افزایش پیدا کرده است.

اشتراك گذاری نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بازگشت به اخبار و مقالات