چشم انداز صنعت فولاد در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱

بازگشت به اخبار و مقالات

چشم انداز صنعت فولاد در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱

براساس گزارش انجمن جهانی فولاد به دلیل شیوع کرونا ۴/۶ درصد تقاضا برای فولاد در سال  ۲۰۲۰  کاهش یافته و به میزان ۱۶۵۴ میلیون تن کاهش پیدا خواهد‌کرد. کاهش تقاضا اصلی‌ترین دلیل برای این مورد و همچنین دلیل اصلی برای مصرف کنندگان نهایی فولاد یعنی صنایع ساختمان، خودرو، فلزی و لوازم خانگی می‌باشد. این حجم کاهش از سال ۲۰۰۹ که مواجه با کاهش ۲/۶ درصد در صنعت فولاد بودیم، بی سابقه ترین کاهش می باشد.

صنعت فولاد و معادن
چشم انداز صنعت فولاد

نزول حوزه نفت در کنار نزول تجارت خارجی و محدودیت های سرمایه در گردش، برروی قسمت های مختلف شامل: ماشین آلات، اتوماسیون و حوزه ساختمان که با ایجاد مشکلات در خصوص زنجیره تامین و هزینه های بالای عملیاتی تاثیرات منفی گذاشته است.در قسمت تامین، این پیشروی ها و  حوادثی مانند سیل و زلزله، افزایش دهنده ی رکود در حوزه خدمات می باشد.

 باتوجه به شرایط موجود انتظار داریم تقاضای بازار در سال ۲۰۲۱ همانند اتفاقات سال ۲۰۱۰ بعد از بحران سال ۲۰۰۹ بازیابی شود، بطوریکه با رشد ۸/۳ درصدی در این سال تقاضای جهانی فولاد به ۱۷۱۷ میلیون تن خواهد رسید. این بازیابی در کشورهای مختلف با سرعت های متفاوتی مواجه بوده و سریع ترین بازیابی برای کشور چین خواهد بود. با توجه به آسانتر شدن شرایط قرنطینه ای در کشورهای مختلف که از ماه جولای اتفاق خواهد افتاد و با در نظر گرفتن این مورد که فاصله گذاری های اجتماعی همچنان پا برجا خواهد بود،  انتظار می رود صنعت فولاد آسیب آنچنانی از موج دوم بیماری نبیند.

دور نمای بازیابی

اکثر کشورها از ماه می اقدام به بازگشایی صنایع و کم کردن محدودیت های قرنطینه ای نموده اند و انتظار می رود بازیابی اقتصادی از چارک سوم سال اتفاق بیافتد. هرچند که تغییرات آتی  ناشی از رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در صنعت فولاد اتفاق خواهد افتاد. این تغییرات بصورت بالقوه در چرخه تولید وقفه ایجاد کرده و باعث کاهش تولید و بهره وری خواهد گردید.

تامین مواد اولیه

سنگ آهن با توجه به مصرف بسیار زیاد در صنعت فولاد بعنوان اجزای اصلی این صنعت می باشد که باتوجه به محدودیت های ناشی از ویروس کرونا در ابتدای سال جاری عملاً برزیل و استرالیا با مشکلاتی برای تامین ۱۸ میلیون تن سنگ آهن مورد نیاز چین مواجه بودند و عدم تامین آن باعث افزایش چشمگیر هزینه تولید فولاد گردید.  هرچند وضعیت بازار این ماده معدنی و مواد معدنی دیگر نشانه های بازیابی را از خود نشان داده است ولی همچنان با توجه به محدودیت های اساسی در حوزه حمل و نقل با چالش های بسیاری درگیر می باشد.

در حوزه دیگر مواد معدنی بازار با توجه به محدودیت و قرنطینه موجود در کشور آفریقای جنوبی دچار یک شوک اساسی ولی با عادی سازی شرایط و شروع فعالیت ها با فاصله گذاری اجتماعی از ماه جولای پالس های مثبتی را برای شروع فرایند تامین ارسال می نماید.

با درنظر گرفتن همچین شرایطی ثابت بودن کرونا در ماه های اول سال و همچنین کاهش قابل توجه عرضه توسط چین، بطور موقت با افزایش قیمت فلزات روبرو خواهد شد.

صنعت ساختمان

صنعت ساختمان ابتدا با وقفه‌ی فوری پروژه‌ها بدلیل مشکلات موجود در زنجیره تامین و همچنین نیروی کار در طول دوران قرنطینه با شوک مواجه شد. هرچند که افول صنعت ساختمان به شدت حوزه مالی نبود، ولی در حوزه ساخت و ساز موضوع فاصله‌گذاری اجتماعی نیز می‌تواند تبدیل به چالش اساسی شود. باتوجه به شرایط کسب و کارها وافراد، تقاضا برای پروژه های جدید کمتر خواهد بود. هرچند دولت ها برای حمایت از این بخش اقدام به ایجاد تقاضا بکنند، باتوجه به تحمیل هزینه های گزاف مقابله با بیماری کرونا و کاهش قابل توجه درآمد ها عملاً در حوزه پروژه‌های جدید با محدودیت های اساسی روبه رو خواهند گشت.

ماشین آلات

حوزه ماشین آلات جزو حوزه هایی ست که دارای یکی از بزرگترین زنجیره های تامین محسوب می شود که هم اکنون با توجه به قرنطینه و شرایط موجود عملاً در تنگنای شدیدی در حوزه زنجیره تامین می باشد. همچنین باتوجه به تعویق یا کنسل شدن پروژه های جدید سرمایه گذاری در سال ۲۰۲۰ این حوزه افول قابل توجهی خواهد داشت. با توجه به چالش های موجود در حوزه تقاضا این حوزه با چشم انداز تاریکی مواجه خواهد شد. هرچند که حوزه هایی چون کشاورزی و ساختمان بازیابی سریعتری خواهند داشت.

صنعت خودرو

صنعت خودرو بزرگترین قربانی بیماری کوئید ۱۹ در میان صنایع مصرف کننده فولاد می باشد. در سال ۲۰۲۰ تخمین زده می شود که این صنعت ۲۰ درصد فروش خود را از دست بدهد. دوره بازیابی برای رسیدن به سطح قبل از بیماری ممکن است چند سال بدلیل وضعیت درآمد و افزایش دور کاری طول بکشد. البته با توجه به نگرانی هایی که در حوزه سلامت و بهداشت وجود دارد ممکن است درکوتاه مدت تقاضا را برای وسایل نقلیه شخصی بالا نگه دارد. همچنین در حوزه زنجیره تامین با توجه به مشکلات موجود علی الخصوص در مورد سرمایه در گردش، شرکت های فعال در حوزه زنجیره تامین صنعت خودرو همانند قطعه سازان و … مشکلات اساسی را در شروع سریع فعالیت ها خواهند داشت.

اشتراك گذاری نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بازگشت به اخبار و مقالات