آشنایی با بیل مکانیکی

بازگشت به اخبار و مقالات

آشنایی با بیل مکانیکی

بیل مکانیکی برای اولین بار در سال ۱۸۳۶ میلادی ساخته شد و به سرعت به یکی از مهمترین ابزار آلات مورد استفاده در معادن تبدیل شد که برای حفاری و ایجاد کانال استفاده می شود و قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه و گودبرداری در شرایطی که کشنده در حرکت نباشد را داراست. گردش مالی ایجاد شده توسط این دستگاه فقط منحصر به تولید و خرید و فروش آن نیست بلکه شرکت های زیادی در حوزه اجاره بیل مکانیکی فعالیت می کنند. بیل مکانیکی در کنار معدن استفاده های گسترده ای در ایجاد کانال، برش، تخریب، انجام خاک برداری، تسطیح زمین، لایروبی رودخانه ها و … دارد.

می توان گفت اولین بیل مکانیکی با استفاده از کابل در قرن ۱۹ ساخته شد اما مدل توسعه یافته آن در سال ۱۳۹۵ با استفاده از بخار توسط یک انگلیسی بنام اوتیس اختراع شد و بسرعت مورد استقبال صنایع و معادن سراسر دنیا قرار گرفت.

شرکت ساخت و ریخته گری Bucyrus در سال ۱۸۸۲ و کمپانی انگلیسی Sir WG Armstrong اولین بیل بخار خود را نیز تولید نمودند. دو سال بعد در سال ۱۸۸۴، نخستین بیل چرخشی توسط یک کمپانی انگلیسی به نام Whitaker & Sons تولید شد. سپس، کمپانی Kilgore Machine در Minneapolis در سال ۱۸۹۷ از اولین بیل هیدرولیکی خود رو نمایی کرد.

بیل های بخار این کمپانی به حدی از محبوبیت و کارایی رسیده بودند که از میان ۱۰۲ دستگاه حفر کننده کانال پاناما، ۷۷ دستگاه در شرکت Bucyrus تولید شده بودند.

پس از عیان شدن کارایی بیل های مکانیکی در پروژه های مختلف بخصوص حفر کانال پاناما، توجه مههندسان و تولیدکنندگان به گسترش این فن آوری ادامه دادند و در سال های ۱۹۲۰ میلادی موفق شدند تا با جایگزین کردن گازوییل با بخار بعنوان سوخت و افزودن توان چرخش ۳۶۰ درجه کارایی دستگاه را بهینه کنند.

اجزای مختلف بیل مکانیکی

بیل های مکانیکی عموما از سه بخش تشکیل می شوند:

  1. قسمت جلو: شامل بوم، اسیک و باکت می باشد.
  2. اتاق گردان: کابین راننده، موتور و وزنه تعادل در این بخش قرار می گیرند.
  3. ارابه: بخش چرخ ها که بسته به نیاز ممکن است بصورت زنجیری و یا لاستیکی باشد.

وزنه تعادل

با توجه به وزن و یا سختی محل کار، برای جلوگیری از واژگونی دستگاه از تعادل استفاده می شود و با توجه به نوع تعادل، بی مکانیکی ها به سه دسته تقسیم می شوند:

الف)وزنه تعادل با قابلیت جدا شدن

ب)وزنه تعادل ثابت

ج)معمول ترین نوع بیل مکانیکی ها که در آنها خود موتور وزنه تعادل است.

بیل های مکانیکی از نظر نوع حفاری نیز تقسیم بندی می شوند:

بیل جام معکوس: جام بصورت وارونه بوده و عملیات حفاری با کشیده شدن بازو به طرف ماشین انجام می شود.

جام جلو یا شاول: از شاول ها بطور گسترده در معادن استفاده می شود و اگر چه در مقایسه با لودرها کارایی کمتری دارند، به دلیل نداشتن محدودیت ارتفاع برای حفاری در سطوح بالا و بارگیری کامیون ها استفاده می شوند.

چکش هیدرولیکی: در برخی موارد در معادن بجای باکت از چکش هیدرولیکی یا پیکور استفاده می شود و شامل قلم های استاندارد، چیزل، هرمی و خاص می شود.  


بیل های مکانیکی با چرخ لاستیکی:

در برخی موارد همچون جاده سازی، اصلاح بخش هایی از پروژه و تخم گذاری لوله بیل مکانیکی باید بطور پیوسته در محیط کارگاهی حرکت کند به همین دلیل کمپانی های اجاره بیل مکانیکی دستگاه با چرخ لاستیکی را توصیه می کنند زیرا سرعت بیشتری نسبت به سایر انواع دارد. قیمت این نوع از انواع دیگر بیشتر بوده و سرعت آنها با توجه به قدرت موتور تا ۴۰ کیلومتر بر ساعت نیز می رسد.

بیل مکانیکی زنجیری:

این دستگاه به دلیل داشتن سطح مقطع بالا، فشار کمی به خاک وارد می کند و برای کار در مناطقی که خاک سستی دارند مناسب است همچنین به دلیل داشتن دندانه در زنجیر ها، دز سطوح سنگی شیار ایجاد کرده و ماشین را قادر می سازد تا در شیب ۴۰ درصد نیز عملیات سنگبرداری انجام دهد.

سرعت این نوع از بیل های مکانیکی حداکثر ۸ کیلومتر بر ساعت می رسد.

لطفا در صورت تمایل به اجاره بیل مکانیکی با ما تماس بگیرید.

اشتراك گذاری نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بازگشت به اخبار و مقالات