آشنایی با بلدوزر

بازگشت به اخبار و مقالات

آشنایی با بلدوزر

بولدوزرها ماشینهای پرقدرت و سنگینی هستند که نحوه حرکت آن به صورت خزیدن به وسیله چرخ های زنجیری می باشد. عمدتاً برای حفاری وحفره های کم عمق، خاکبرداری و تراز و هموار کردن مواد مانند خاک و آوار در محل کار،حمل و نقل مواد در مسیرهای کوتاه،گسترش خاک ریخته شده از کامیون ها، از بین بردن درختان، برآمدگی ها و تخته سنگ،تمیز کردن وتسطیح زمین کمک میکنند. بولدوزر به تنهایی قادر به انجام انواع خاکبرداری و در بیشتر کارهای حفاری در ترکیب با سایر ماشین آلات مفید است. بولدوزرها مجهز به تیغه های بزرگ و سنگین در قسمت جلویی هستند که برای فشردن مواد به کار گرفته می شوند. همچنین می توان بولدوزر را به ریپر عقب مجهز نمود تا به تجزیه زمین سخت بپردازند.

بهترین تولید کننده شناخته شده بولدوزر در دنیا کارخانه کاترپیلار می باشد که تمام محبوبیتش را با ساخت ماشین آلات مقاوم و قابل اطمینان کسب کرده است. این ماشین آلات با تغییر دادن تراکتور بوجود آمدند و تبدیل به ماشین آلات عظیم راهسازی شدند و در ادامه در مصارف نظامی نیز به کار گرفته شدند. شناخته شده ترین مدل ماشین آلات کاترپیلار مدل D۹ می باشد که در پاکسازی مین و تخریب مواضع دشمن به کار گرفته شده است.

انواع بلدوزر

انتخاب انواع بولدوزر به نوع پروژه خاص شما بستگی دارد. نوع زمینی که روی آن کار میکنید، نوع پروژه و برای سایر موارد فاکتورهای اساسی هستند که هنگام انتخاب بولدوزر باید در نظر بگیرید. دستگاه مناسب برای کارایی، اجرایی و هم برای ایمنی پروژه شما بسیار مهم می باشد

بولدوزر خزنده Crawler Bulldozer

گاهی اوقات زنجیری به عنوان بولدوزر مسیر شناخته می شود و بیشتر شبیه تراکتور است. برای جابجایی مواد سنگین از یک ناحیه به منطقه دیگر بهترین گزینه ست. این بولدوزر برای عبور از زمین های متراکم و نامنظم ایده آل می باشد. زنجیری های بزرگتر دارای برآمدگی هایی هستند که در خرد کردن و پاکسازی زمین های متراکم کمک می کنند

بولدوزر چرخ Wheel Bulldozer

 این دستگاه گاهی اوقات به عنوان بولدوزر تایر شناخته می شود و معمولا از زنجیری بزرگتر است. واشر لاستیکی از نوع زنجیری مانور بیشتری دارد زیرا تایرهای آن به طور کلی عملکرد بهتری دارند. همچنین مجهز به فرمان هیدرولیک و در یک محور کوچکتر حرکت می کند. این دستگاه برای استفاده در زمین های نرم یا حساس ایده آل است.

مینی بولدوزر

این بولدوزر کوچکتر به عنوان بولدوزر جمع و جور نیز شناخته می شود. مینی بولدوزرها برای پروژه هایی که نیاز به قدرت مانور و تطبیق پذیری بیشتری نسبت به ماشین آلات بزرگتر دارند، کاربرد دارد. به دلیل جثه کوچک دستگاه، بولدوزر جمع و جور در انواع مختلف پروژه ها می تواند به کارهایی مانند طبقه بندی و پاکسازی بیشتری نیاز دارند، عملکرد خوبی داشته باشد.
بولدوزرها طوری طراحی شدند که در انواع مختلف زمین قابل استفاده هستند. اصلی ترین ویژگی آن شماره ها را از هم متمایز می کند تیغه، ریپر و یا اینکه از لاستیک یا تراک استفاده می شود.

قطعات بولدوزر شامل:
تراکتور
تیغه
سیستم هدایت کننده تیغه
ریپر( در برخی موارد)

تراکتور

انواع بلدوزر بر حسب نوع تراکتور به شرح زیر است:

۱. بلدوزر چرخ لاستیکی
۲.بلدوزر چرخ زنجیری

مزایای بلدوزر چرخ لاستیکی عبارت است از:
• سرعت بالا
• مناسب جهت فواصل طولانی و زیاد
• در سطوح سرازیری یا تراز، از بیشترین کارایی ممکن برخوردار هستند.

مزایای بولدوزر چرخ زنجیری عبارتند از:

• قابلیت حمل تیغه های بزرگ
• قابلیت اجرای عملیات در هر شرایط آب و هوایی

مناسب حرکت بر روی انواع سطوح به خصوص انواع سطوح خاکی

تیغه

تیغه

تیغه بولدوزر یک قطعه فولادی سنگین می باشد که در قسمت جلوی ماشین نصب می شود. هدف از نصب آن هل دادن اجسام، جابجایی موانع و نخاله می باشد. انواع بولدوزر را می توان بر اساس تیغه های مورد استفاده، طبقه بندی کرد. تیغه های مختلف اهداف مختلفی را ارائه می دهند که متداول ترین آنها به شرح زیر می باشد.

۱-تیغه مستقیم، کوتاه می باشد و دارای انحنای جانبی و فاقد گوشه تیغه هست و از آن برای تسطیح و کارهای عمومی استفاده میکنند. مانند:۱-تمیز کردن زمین ۲- جابجایی سطوح کم عمق ۳-فشردن خاک برای فواصل کوتاه با بارهای سبک و متحرک.

۲-تیغه یونیورسال، بلند و دارای انحنا و گوشه های بزرگ می باشد که قابلیت جابجایی بیشتر مواد را دارد. و همچنین کناره و شکل منحنی بودن آن و نیز قسمت وسیع بالای آن ریزش مواد خرد شده را تا حد الامکان کم میکند.

این تیغه ویژگی هایی از تیغه S و تیغه U را به هم می آمیزد تا به آن نفوذ قوی تر و تطبیق پذیری کلی بیشتری داشته باشد. باریک تر، خمیدگی کمتری دارد و بالهای جانبی آن در مقایسه با تیغه معمولی U کوچکتر است. این طرح برای فشار دادن خاک به مسافت های طولانی ایده آل می باشد. این تیغه با استفاده از پرانتزهای زاویه دار با یک یا دو سیلندر شیب هیدرولیکی در قسمت تحتانی تیغه متصل می شود. این بهترین روش برای فشار ماسه و خاک با چگالی نرم و متوسط است. تیغه S-U قابل استفاده برای جابجایی مواد سنگین، هل دادن سنگ های بزرگ مانند سنگ های معدنی و حفر خندق است.

کابین

کابین بولدوزر قسمت مهمی از این دستگاه است که توسط اپراتور قابل کنترل می باشد. برای برخی از کابین ها ویژگی های مختلفی وجود دارد که سطح راحتی و ایمنی آن را افزایش می دهد. در حین حرکت در اطراف محل کار،باید مورد بررسی قرار گیرد که آیا کابین صدا را کاهش می دهد یا خیر؟ این موارد بسیار حائز اهمیت هستند چون اپراتور ساعات زیادی در داخل کابین میگذراند.

چرخ های حرکتی زنجیری و لاستیکی

چرخ های حرکتی بر تحرک بولدوزر تا حد زیادی تاثیر می گذارد. زنجیر ها برای حرکت سخت در زمین های ناهموار بسیار عالی هستند در حالی که لاستیک ها برای زمین نرم مناسب می باشند. اگر در منطقه حساس کار می کنید که نمی خواهید آسیب ببینید، برای انتخاب لاستیک دقت مورد نظر را داشته باشید

موتور

بولدوزرها معمولا به موتورهای پر قدرت احتیاج دارند چون بسیاری از مواد سنگین را در محل کار خود جابجا می کنند. انواع مختلفی از موتورها موجود هست که نیازهای متفاوتی را برآورده می کنند. به عنوان مثال: برخی از موتورهای جدید نسبت به موتورهای قدیمی تولید گازهای گلخانه ای کمتری دارند چون ملزم به رعایت EPA می باشند.

نحوه انتخاب بولدوزر

خرید یا اجاره بوردوزر برای پروژه شما می تواند در صورت انتخاب مناسب،کارایی پروژه شما رو بهبود بخشد. لازم به ذکر است چندین نکته را باید در هنگام بررسی انواع بولدوزر برای پروژه بعدی خود به خاطر بسپارید:
برای انتخاب بولدوزر اهداف خود را مشخص کنید. آیا شما زمین را تسطیح میکنید؟ برای هل دادن اجسام و مواد به کار میگیرید؟
سایت کار خود را تجزیه و تحلیل کنید. آیا در فضاهای تنگ باید مانور دهید؟
زمین را در نظر بگیرید. آیا روی یک سطح سخت یا نرم کار میکنید؟

اشتراك گذاری نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بازگشت به اخبار و مقالات