نامه سرگشاده برخی فعالان معدنی به وزارت صمت

بازگشت به اخبار و مقالات

نامه سرگشاده برخی فعالان معدنی به وزارت صمت

سکان داران اقتصاد کشور، مدیران محترم وزارت صمت، وزیر ارجمند

با نام و یاد خداوند مهربان که ((آهن را آفرید و در آن سختی زیاد و فواید بسیار برای بشر قرار داد))، آرزوی تعجیل در ظهور ناجی مظلومان، درود بر روح پر فتوح امام امت که در تمام مسیر بنیانگذاری نظام مقدس اسلامی دردمند کارگران، مستضعفان و زحمتکشان بود و آرزوی طول عمر و سلامت برای کشتیبان انقلاب اسلامی و عرض سلام و آرزوی توفیق برای شما سرداران جهاد اقتصادی، ما جمعی از معدنکاران و فعالان عرصه اکتشاف، استخراج و فرآوری منگنز به پشتوانه زحمات و حمایت های شما مدیران محترم برای تحقق فرمان ولی امر مسلمین جهان که ((معدن باید جای نفت را بگیرد)) با عشق به انجام تکلیف شرعی پا به عرصه سخت ترین کار جهان -معدنکاری- نهادیم  اما دردا که پس از مدتی ((افتاد مشکل ها)).

تصمبم گیران عزیز، هم اکنون که ما سفره دل بر شما می گشاییم و تقاضای حمایت داریم کارد انحصارطلبان، دلالان و رانتخواران به استخوان معادن منگنز ایران رسیده است. در شرایطی که دشمن با تحریم های سنگین و ناعادلانه اقتصادی پا بر گلوی اقتصاد کشور نهاده و اشتغال به یکی از بزرگترین نگرانی های جوانان رشید کشورمان تبدیل شده است، متاسفانه بجای استفاده از پتانسیل اشتغالزایی معادن، همین معادن موجود نیز نیروهای خود را تعدیل می کنند. با وجود اینکه استخراج هر ۱۰۰تن منگنز در سال برای حداقل ۵ نفر بطور مستقیم اشتغالزایی ایجاد می کند، معادن منگنز به دلیل عادلانه نبودن بازار با سرعت زیادی رو به تعطیلی می روند. همانطور که مستحضرید هزینه های اکتشاف،استخراج، نیروی انسانی و نگهداری و تعمیرات که بر دوش معدندار است، در سال جدید تقریبا دوبرابر شده اند. کارخانه ها خریدار منگنز نیز قیمت محصول خود را  از تنی ۱۲ میلیون تومان به تنی ۲۴ میلیون تومان رسانده اند در حالیکه منگنز را از معدن به همان  قیمت سابق می خرند و آن مبلغ ناچیز را هم تا مدت زیادی پرداخت نمی کنند!

سیاستگذاران محترم، متاسفانه جفای برخی واحد های فروآلیاژ به معدنداران و زحمتشکان این عرصه فراتر از اینهاست. در حالیکه تحت تاثیر برخی روابط واحد های فروآلیاژ و به بهانه مبارزه با خام فروشی برای صادرات منگنز عوارض سنگینی وضع شده است و معدندار مجبور است به ساز خریدار داخلی برقصد، برخی دوستان به دلیل اینکه مصرف کننده منگنز هستند بدون عوارض و مشکلات در تناژ بالا منگنز وارد می کنند و گاهی با فریب کاری به اسم منگنز، فرو سیلیکو منگنز ( که موظف به تولید آن هستند) را وارد می کنند. هزینه سنگین این سودجویی ناجوانمردانه آنها خروج سنگین ارز از کشور، ضربه سنگین به معادن منگنز کشور،دهن کجی به زحمات کارگران و فعالان معادن و نادیده گرفتن  نعماتیست که خداوند متعال در خاک مقدس میهن اسلامی قرار داده است. ظاهرا برخی واحد های فروآلیاژ که در مناطق آزاد بنا شده اند از تمامی ظرفیت ها، قوانین و معافیت های مناطق آزاد سو استفاده می کنند و بجای تولید فرو سیلیکو منگنز، منگنز و فرو سیلیکو منگنز وارد می کنند.

برادران گرامی، همه ما فرمایشات مقام معظم رهبری را در کار و زندگی چراغ راهمان کرده ایم و امسال نیز برای تحقق ((جهش تولید)) از جان مایه می گذاریم. قدردان زحمات شما هستیم و چون شما را دلسوز و امین خود می دانیم از شما خواهش می کنیم تا با آزاد کردن صادرات منگنز، جازه دهید تا ضمن جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی، قیمت منگنز بجای دو یا سه کارخانه فروآلیاژ و مصرف کننده منگنز  بدست عوامل مستقل بازار همچون عرضه و تقاضای واقعی، قیمت جهانی و سیاست های کلان اقتصادی کشور تعیین شود ویا تابعی از قیمت محصول فرو سیلیکو منگنز باشد.

امید است تا در کنار یکدیگر بتوانیم در نبرد با هرآنچه مانع رشد اقتصادی، جهش تولید و توسعه پایدار میهن اسلامیست، سربلند و پیروز باشیم. 

با تشکر

اشتراك گذاری نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بازگشت به اخبار و مقالات