قیمت گذاری مبتی بر بازار آزاد راه نجات معادن

بازگشت به اخبار و مقالات

قیمت گذاری مبتی بر بازار آزاد راه نجات معادن

مصاحبه با مهندس مهرداد نیازمند مدیر بازرگانی گروه معدنی رسا.

بزرگترین موانع معدنکاری چیست؟

به نظر من موانع معدن کاری را می توان به سه بخش عمده تقسیم بندی کرد:

الف- مشکلات و موانع سازمان های مرتبط اعم از صمت، شرکت نفت، مالیات، دارایی، تأمین اجتماعی و …

ب- فرآیند های اجرایی معدن

ج- بازار و شرایط اقتصادی

عمدتاً مورد اول و دوم بیشتر مورد بحث قرار گرفته و بنده ترجیح می دهم همکاران و متخصصان مربوطه توضیحات لازم را عنوان کنند ولی در مورد مبحث سوم  که مربوط به بازار و شرایط اقتصادی است زیاد می شود بحث کرد. عدم ثبات در بازار از آیتم هایی است که خیلی از مجموعه های معدنی را دچار آسیب کرده است. همانطور که مستحضرید اصل فعالیت معدن کاری، پر هزینه  و با سود دهی در بازه زمانی میان مدت و طولانی مدت است. برای اینکه بیشتر متوجه عرایض بنده شوید سال ۹۲-۹۳ یادآور سنگ آهن خواهم بود؛ یا همین اواخر سال ۹۷-۹۸ سنگ کرومیت با افت شدید قیمت جهانی، باعث شد خیلی از معادن توجیه اقتصادی خودشون را از دست بدهند. این عدم ثبات گاهی علاوه بر نوسانات قیمت جهانی معلول سیاست گذاری داخلی نیز است. بعنوان مثال با تغییر یک وزیر یا تغییر در سیاست های کلان به طور ناگهانی تعرفه ها و عوارض دستخوش تغییرات زیادی می شوند. البته موانعی ازاین دست ممکن است برای سایر بنگاه های اقتصادی نیز اتفاق بیفتد. بنظر من مجموعه هایی که این بحران ها را با کمترین آسیب پشت سر می گذراند مجموعه هایی هستند که دید وسیع تری دارند و صرفاً از متخصصان همان حوزه استفاده نمی کنند. تحلیل گران اقتصادی افرادی هستند که می توانند با تحلیل بازار و پیش بینی آن برای مدیران سازمان اطلاعاتی را آماده کنند که این مدیران با توجه به پیش بینی ها استراتژی مناسب جهت رویارویی با این پدیده ها امادگی داشته باشند.

اگر قانون گذار برای معادن بودید چه می کردید؟

متاسفانه با وجود تلاش هایی که صورت گرفته معادن کوچک تر کشور برای صاحبان و یا بهتر بگم بهره برداران آن به مانند یک اندوخته سرمایه و ملک نقش آفرینی می کنند و این موضوع سبب شده است که این بهره  برداران تلاشی در جهت بهره برداری در زمان شایسته و به نحو مطلوب از آن نداشته باشند. قوانین بایستی طوری وضع شود که بهره بردار لایق را به معدن متصل نماید تا رکود موجود از بین برود و معادن به صورت پویا تر به فعالیت خود بپردازند.

خام فروشی چیست؟ آیا باید متوقف شود یا نه؟

به اعتقاد بنده خام فروشی عبارتی است که افراد فاقد تخصص و بازرگانی مواد معدنی می توانند با هدف رسیدن به منافع شخصی از آن سو استفاده کنند. به عبارتی بنده به اقتصاد آزاد معتقد هستم و چنانچه تحت هر عنوانی بخواهیم بازار و یا قیمت ها را به نحوی که در خلاف جهت جریان بازار هست کنترل کنیم نتیجه مطلوبی حاصل نخواهد شد. عناوین مختلفی را در برهه های زمانی مختلف می شنویم مانند عوارض صادرات، تعرفه های گوناگون، حمایت از تولید داخل، خام فروشی و … در واقع این درست است که باید از داخل تولید حمایت شود ولی برای تعیین سازوکار و سیاست های آن نباید برخلاف جهت جریان شنا کرد. جریان رودخانه یا همان قاعده بازار تمام این تلاش های  بی فایده را در نهایت نافرجام خواهد کرد. بطور مثال می توان به جای وضع تعرفه های سنگین صاراتی به بهانه عدم خام فروشی و با حمایت از تولید داخل برای سرمایه گذاران اعم از داخلی و خارجی جذابیت ایجاد کرد تا صنایع مصرف کننده مواد معدنی توسعه یابند و این موضوع علاوه بر اینکه انحصار بعضی ازاین صنایع را از بین می برند باعث ایجاد رقابت بازاری و پویاتر می شود و این رقابت خود مکانیزمی ایجاد می کند تا ثروت به صورت عادلانه در تمام این چرخه تقسیم بشود.

تحولات مدیریتی اخیر در وزارت صمت را رصد می کنید؟

بله به صورت دورادور، ولی این تغییرات بیشتر جنبه سیاسی دارد تا مدیریتی و استراتژیکی.

در مورد تاسیس وزارت بازرگانی نظر شما چیست؟

از چند منظر می شود به موضوع پرداخت. از یک طرف ممکن است وضعیت بازار، اقتصاد و بازرگانی صحیح بهتر و مطلوب تر شود و از طرفی بزرگ تر شدن دولت و تمرکز یک وزارت خانه جدید باعث افزایش بروکراسی و تحلیل رفتن انرژی بازرگانان بشود که نتیجه آن نا استوار بودن سیستم است.

آینده معادن را چطور میبینید؟

وقتی صحبت از معادن می شود بایستی مشخص کنیم که چه مقیاس  و اسکیلی از معادن مدنظر است چرا که معادن بزرگ عمدتاً توسط مجموعه های دولتی و خصوصی یا همان نیمه دولتی اداره می شود که وضعیت معلوم الحالی دارند مشابه سایر بنگاه های اقتصادی دولتی. ولی چنانچه صحبت از معادن کوچک و بخش خصوصی است این را میتوانم بگویم که پتانسیل بالقوه بسیار بزرگی وجود دارد که میتوان با اندکی حمایت به پتانسیل بالفعل تبدیل شود. به اعتقاد بنده قسمت مجهول پازل معدن کاری یا بخش خصوصی، تیم مدیریت آن می باشد. یک تیم قوی می تواند با بهره گیری از نیروهای متخصص و معادن غیر فعال ولی پر پتانسیل، یک بنگاه با درآمدزایی و اشتغال زایی خوبی بوجود آورد.

تعرفه های گمرکی را به نفع معادن کشور می دانید؟

به هیچ عنوان! همانطور که قبلا هم گفتم باید اجازه داد بازار کار خودش را انجام بدهد. نامه ای هم تحت عنوان دردنامه تهیه شده که در رابطه با معادن منگنز است و می شود آن را به سایر معادن نیز تعمیم داد و علاقه مندان می توانند آن نامه را به عنوان پیوست این صحبت ها از روی سایت مطالعه کنند.

برنامه ای برای استفاده از تکنولوژی های جدید و نوآوری در بحث استخراج، اکتشاف و فرآوری دارید؟

بله قطعاً البته عبارت تکنولوژی و نوآوری برای خیلی از دوستان و همکاران بیشتر تداعی گر تجهیزات به روز است که با توجه به افزایش قیمت های ارز و عدم افزایش به نسبت مواد معدنی استفاده از آن ها کمی دشوار تر از گذشته شده ولی این عبارت تکنولوژی و نوآوری را می توان به فرآیند و نحوه اجرا نیز تعمیم داد که درحال حاضر مجموعه رسا در زمینه فرآوری مطالعات اولیه خوبی انجام داده و وارد فاز طراحی و اجرای آن شده است که انشاالله به زودی نتایج آن را هم در سایت منعکس خواهد کرد.

برای مطالعه نامه سرگشاده فعالان معادن منگنز اینجا کلیک کنید.

اشتراك گذاری نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بازگشت به اخبار و مقالات