آموزش تبدیل موبایل اندروید به دستگاه GPS

بازگشت به اخبار و مقالات

آموزش تبدیل موبایل اندروید به دستگاه GPS

دستگاه‌های GPS یکی از لوازم نسبتاً پر کاربرد برای مهندسان معدن و زمین‌شناسان می‌باشد. با توجه به قیمت روز افزون این تجهیزات در کشور ما این دستگاه‌ها در دسترس همه قرار ندارند و تهیه آن برای همه مقرون به صرفه نیست. امروزه در اکثر گوشی‌های موبایل از گیرنده‌های GPS استفاده می‌شود و مکان‌یابی با استفاده از GPS یکی از مشخصات معمول تلفن‌های هوشمند است و اپلیکیشن‌های موقعیت‌یابی و ناوبری مانند Google maps برای بدست آوردن موقعیت مکانی از اطلاعات ماژول GPS دستگاه بهره می‌برند اما در نرم‌افزارهای معمول گوشی موبایل امکان بدست آوردن مختصات جغرافیایی و ارتفاع مکان وجود ندارد. نرم‌افزارهای جانبی وجود دارد که امکان استفاده از موبایل‌های اندروید را به عنوان دستگاه GPS فراهم می‌نمایند. یکی از بهترین برنامه‌های سیستم عامل اندروید در این زمینه GPS test است که حتی در نسخه رایگان خود اطلاعات کاربردی و نسبتا کاملی را ارایه می‌کند. در ادامه آموزش استفاده از این نرم‌افزار را مشاهده می‌نمایید.

نسخه رایگان این اپلیکیشن را می توانید از کافه بازار، گوگل استور و یا مایکت دانلود و نصب نمایید. شما می‌توانید نسخه پرو (کرک شده) آن را نیز از همین جا دانلود کنید. دقت داشته باشید آموزشی که در ادامه مشاهده خواهید کرد با نسخه پرو نوشته شده است و ممکن است در نسخه معمولی برخی امکانات غیر‌فعال باشند.

پس از دانلود نرم‌افزار را نصب و اجرا نمایید. سرویس‌های GPS گوشی خود را فعال کنید. این نرم افزار نیازی به استفاده از اینترنت ندارد. با اجرای اپلیکیشن به صفحه اصلی نرم‌افزار وارد می‌شوید. (عکس سمت چپ)

عبارت No Fix به معنی عدم تکمیل برقراری ارتباط با ماهواره‌ها می‌باشد که کمی بعد از باز کردن نرم‌افزار مشابه شکل وسط خواهد بود و این به معنی موفقیت آمیز بودن برقراری ارتباط با سرور خواهد بود. عدد سمت راست میزان خطا احتمالی را به متر مشخص می‌نماید.

در قسمت بالای نرم‌افزار ۵ آیکون مشاهده می‌شود. در صورتی که شما می‌خواهید تم تاریک نرم‌افزار را در شب و محیط تاریک استفاده نمایید می‌توانید از آیکونی که در بالا سمت چپ نرم‌افزار به شکل ماه می‌باشد استفاده نمایید. در صورت لمس آیکون ماه رابط کاربری نرم‌افزار شبیه به عکس سمت راست خواهد بود. در صورتی که بخواهید مکانی که هم اکنون در آن جا هستید را ذخیره کنید از دومین آیکون بالا که شخصی را با پرچمی در دست نشان می‌دهد باید استفاده کنید. آیکون سوم به شکل فلش در وسط قسمت بالایی نرم‌افزار قابل مشاهده است که با استفاده از آن می‌توانید فاصله خود را از مکانی که قبلاً ذخیره نموده‌اید متوجه شوید و همچنین به شما جهت رسید به آن مکان را نیز نشان خواهد داد. دومین آیکون بالا از سمت راست امکان اشتراک گذاری لوکیشن شما را با استفاده از پیامک و یا سایر پیام رسان‌ها فراهم می‌نماید. اولین آیکون از سمت راست که با سه نقطه نمایش داده‌ شده است تنظیمات نرم‌افزار می‌باشد.

دکمه تنظیمات امکان تغییر واحد‌های نمایش (متر، فوت و …)‌ کالیبره کردن سنسورها و … را در اختیار شما قرار خواهد داد که اگر یک کاربر حرفه‌ای هستید به کارتان خواهد آمد.

در کادر وسط نرم‌افزار نموداری از ماهواره‌ها و قدرت سیگنال آن‌ها مشاهده می‌کنید. تعداد ماهواره قابل رویت با In View و تعداد ماهواره مورد استفاده با In Use مشخص شده‌اند. هرچه تعداد ماهواره‌های مورد استفاده بیشتر باشد عدد خطا کوچکتر خواهد بود.

در قسمت پایین نرم افزار پنج پنجره قابل مشاهده است. که در ادامه به هر کدام از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • پنجره اول ساعت را نشان می‌دهد که در صورت لمس آن اطلاعات کامل‌تری مانند زمان غروب و طلوع خورشید و تاریخ و ساعت‌ و تاریخ UTC به شما ارائه خواهد شد.
  • دومین پنجره یک عدد است که سرعت شما به کیلومتر در ساعت را نشان می‌دهد در صورت لمس آن به ارتفاع از سطح دریا و انحراف از سمت شمال دسترسی پیدا خواهید کرد.
  • گزینه وسط به شما شیوه رسیدن به آخرین لوکیشن ذخیره شده را نشان می‌دهد. اطلاعاتی نظیر فاصله شما از آخرین نقطه ذخیره‌شده و … در اینجا نمایش داده‌ می‌شود.
  • چهارمین پنجره یک نقشه از کره زمین و موقعیت فعلی شما را نمایش می‌دهد
  • پنجمین پنجره آسمان قابل رویت و مکان ماهواره ها را در آسمان نمایش می‌دهد.

برخی از امکانات و قابلیت های برنامه GPS Test اندروید:

  • نمایش نمودار نوار سیگنال GPS، نشان دادن قدرت سیگنال برای هر ماهواره، و همچنین دقت و وضعیت GPS
  • نمایش موقعیت ماهواره ها در آسمان (skyview)، نمایش روی یک قطب نمای دایره ای
  • نمایش موقعیت فعلی شما بر روی زمین روی یک نقشه جهان. همچنین نمایش موقعیت فعلی خورشید و منحنی انتقال روز/شب
  • نمایش سرعت فعلی، جهت و ارتفاع
  • نمایش زمان طلوع و غروب خورشید بر اساس مکان حضور کاربر
  • دارای قابلیت HUD
  • رابط کاربری ساده به دور از پیچیدگی های معمول

نظر خودتان را در مورد این اپلیکیشن در پایین همین برگه با ما در میان بگذارید.

اشتراك گذاری نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بازگشت به اخبار و مقالات