کارخانه فرآوری منگنز

معادن منگنز در اقصی نقاط ایران، مشغول فعالیت هستند. معادن معمولاً عیارهای بالای ۲۰ را استخراج می‌کنند و به فروش می‌رسانند. عیارهای کمتر از ۲۰ به علت نبود خریدار، استخراج نمی‌شود و یا اینکه باید فرآوری شوند. با توجه به اینکه در کنار ذخایر پر عیار منگنز، همیشه ذخایر کم عیار نیز وجود دارد و حتی می‌توان گفت میزان ذخایر کم عیار بیشتر از پر عیار است، لذا لزوم ایجاد کارخانه و کارگاههای فرآوری احساس می‌شود.

از آنجایی که هزینه حمل و نقل یکی از پارامترهای تاثیر گذار در فروش و قیمت گذاری مواد معدنی است و انتقال مواد کم عیار به سایر نقاط صرفه اقتصادی ندارد، کارخانه فرآوری باید در مجاورت معدن و با حداقل فاصله احداث شود.

گروه معدنی رسا با توجه به اهمیت فرآوری و میزان ارزش افزوده‌ی مربوط به آن، بعد از مطالعه و انجام تست‌های پایلوت، در معدن سنگی چاه اقدام به احداث کارخانه فرآوری منگنز نمود. رسا با نصب دو دستگاه جیگ بادی با ظرفیت حداقل ۸ تن در ساعت، توانست منگنز با عیار متوسط ۱۲ را به عیار متوسط ۲۵ برساند.

هم اکنون این واحد فرآوری، علاوه بر وظیفه اصلی خود، طرح تحقیق و توسعه فرآوری را کلید زده و مطالعات جامع و عمیقی را در زمینه فرآوری منگنز و مس و طلا در پیش گرفته است.

با گسترش فعالیت‌های فرآوری، امیدواریم که تعداد کارگاه‌های فرآوری در معادن تحت مدیریت گروه معدنی رسا افزایش یابد و هدف از آن مجموعه، رسیدن به ظرفیت فرآوری ۱۰۰ تن در ساعت می‌باشد که این امر در برنامه ۲ ساله گنجانده شده و مسیر آن مشخص گردیده است.

فرآوری منگنز
فرآوری منگنز

ویدیو افتتاحیه این کارخانه را در ادامه مشاهده می‌نمایید

ما در کنار پرعیار سازی با جیگ آبی و بادی، بوسیله میدان های مغناطیسی نیز مواد معدنی را فرآوری می کنیم. برای اطلاعات بیشتر مقاله سپراتور مگنتیک شدت بالا را مطالعه فرمایید.